This paper offers a discussion of the patristic reception of the first four verses of the last chapter of 1 Peter – the exhortation to the presbyters – drawing on research undertaken in preparation for the second Novum Testamentum Patristicum volume on 1 Peter.The survey of witnesses will shown that although this interesting passage is potentially relevant for debates surrounding the development of office of presbyters, it is mostly used for its moralising content, as text-proof for pastoral preparation. ...
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Die beiden unterschiedlichen Genealogien Christi im Neuen Testament stellen für die antike christliche Exegese ein schwerwiegendes Problem dar, das intensiv diskutiert wurde. Das Gedicht I,1,18 (PG 37,480-487) Gregors von Nazianz ist ein ganz besonderesZeugnis innerhalb dieser Debatte, der Kappadokier widmet den Stammb?umen Jesu immerhin 102 Verse. Dabei geht er den zwei zentralen Fragestellungen nach: Warum unterscheiden sich die beiden Ahnentafeln Jesu? Warum werden die Genealogien über Josef angelegt,wenn Jesus doch Jungfrauensohn ist?...
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Mit dem Erscheinen der Editio Critica Maior der Apostelgeschichte
(2017) ist die Textfeststellung auf eine neue Grundlage gestellt. Für
die Arbeit am "Novum Testamentum Patristicum" müssen der rezipierte Text bei den antiken Autoren, der auch sp?ter nachgebessert sein kann, und die in den Handschriften fassbare Textüberlieferung verglichen werden, im Fall alttestamentlicher Zitate zus?tzlich die Septuaginta-Textkritik. Mein Beitrag wird den Versuch einer Ann?herung an eine für das Novum Testamentum Patristicum geeignete Darstellungsform der Rezeption von Apg 7 pr?sentieren....
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The aim of this paper is to discuss why Justin quotes twice Isa 7:10-17 so that Isa 8:4 is compiled inside the text (Dial 43; 66). Was such a quotation Justin’s own idea or did he adopted an earlier tradition to read these two Isaianic texts together? ...
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In the Greek Church, Chrysostom's historical interpretation of haireseis in 1 Cor. 11:19 as local dissensions became authoritative. In the Latin Church...
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Venue
Centre for Advanced Studies Beyond Canon_ (via Zoom)
Every great city demands a worthy account. The New Jerusalem, the holy city described at the end of John’s Revelation (chs. 21–22) and taken up by countless generations of Christian and non-Christian thinkers alike, has until recently gone without such an account. My recently-submitted doctoral dissertation ...
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